onsdag 25. november 2009

Leveringsklare sjal og oppskrift på spelt brytebrød

Da er jeg omsider ferdig med to sjal venninner av meg har bestilt. Det er deilig med sjal i 100 % alpaca når det er litt surt og kaldt ute. Ikke klør de, og for ikke snakke om hvor dekorative de er:) :)
Dette er et sjal til voksen og er strikket til en venninne. Sjalet er strikket i 100 % alpaca som sagt. Heklet kant rundt og med enkel glittertråd i. Håper sjalet faller i smak.

Prinsessesjalet er til vesle prinsessa til en veldig god venninne. Der i huset er den store prinsessa allerede utstyrt med et cocobongoo sjal, så da skulle det vel bare mangle at vesle prinsessa fikk et også:) Sjalene er fine utenpå kåpen til jul og de kan brukes i halsen til innebruk over en fin genser eller bluse.

Tenker prinsessene blir fine nå Annette:)

Har fått spørsmål om legge ut oppskriften på spelt brytebrød som jeg bakte for noen uker siden, vel, her kommer den:

1 pk sammalt spelt (1kg)
1 pk gjær
2 ts salt
2-3 ss appelsin juice
2 ss olje
5,5 dl vann
1 egg

Bland alt det tørre i bakebollen. Fersk gjær røres ut i litt vannet. Tilsett resten og elt deigen forsiktig i 5 min(deigen kan gjerne være litt bløt). La deigen heve under plast på et lunt og trekkfritt sted i 30 min.
Kle en langpanne med bakepapir i bunn. Hell deigen utover og press den ut slik at den er jevnt fordelt utover hele pannen. Ta en kniv og skjær kvadratiske stykker. Pensle brytebrødet med vann. Hvis ønskelig kan man strø litt solsikkefrø på toppen, husk å press de litt fast i deigen.
Dekk formen og la den stå til etterheving på et lunt og trekkfritt sted i ca 45-60 min.
Stekes nederst i ovnen i ca 15-20 min på 225 grader.

Håper det smaker:)

Håper alle sammen får en fin onsdag!
smil og klem
Nina

5 kommentarer:

  1. Utrolig fine!♥ Ha en fin onsdag! Klem H

    SvarSlett
  2. Nydelige sjal, tar du opp bestilling?

    Ha en god kveld,
    Klem, I

    SvarSlett
  3. Heisann!
    Jeg har kjøpt durance strykevannet mitt på farmors hus, men mener jeg har sett det på home and cottage også!

    Hvor mye tar du for sjalet?

    klem, I

    SvarSlett
  4. Takk for hyggelig kommentar og at du vil ære meg med å følge bloggen min ;) Og til helgen blir det brytebrød til frokosten :) Nydelige sjal, jeg blir helt grønn av misunnelse av folk som er så flinke med håndarbeid!!

    SvarSlett
  5. så utrolig lekre sjal,
    si fra om du lager på bestilling...!
    supert at du deler oppskrift
    brytebrødet så veldig godt ut...!
    ha en fin kveld...!
    klem til deg

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en liten kommentar, da blir jeg veldig glad♥